Friday, September 4, 2009

EMOTICON



Hari ini boring dirumah sambil menunggu untuk berbuka puasa, sempatlah aku shoot gelagat 2 orang hero aku ni. kebetulan jam 4.30 pm sinaran cahaya matahari menembusi tingkap bilik dan aku apa lagi ambil camera dah terus setting mana yang perlu untuk dapatkan shoot low key ini. Tiada apa setup flash@ apa2 reflector hanya camera dengan lens 50mm sahaja. Cuma setting kena betul untuk dapatkan gambar low key. aku hanya apply apa ilmu yang aku dapat dari geng2 otai. shoot ni yang memeningkan kepala aku ialah nak control pose@ gelagat hero aku ni. Kalau aku pegang kamera saja nak ambil ambil diorang, macam2lah aksi yg pelik2, buat hidung kembanglah, muka kemeklah, tarik telingalah, nganga mulut luas2lah.. aku pulak yang tension. Sejak aku pegang DSLR ni tak da lagi gambar hero aku ni yang boleh di framekan. bilalah agaknya....Gambar adik ( Faiz ) tension sebab aku suruh berposing ikut cara dia, kira freestyle lah ni. sekali dua ok lagi tapi bila lebih 5 x mulalah dia tension.. merungut saja. aku senang saja supaya dia buat apa yang disuruh.. ' kalu x mau buat x dapatlah main PS2. heheheh terus ikut saja apa yang disuruh.. so dapatlah gambar ini.

3 comments:

barambang on September 7, 2009 at 12:27 AM said...

salam cikgu,

boleh ka terangkan apa itu low-key dan bagaimana settingnya...

TQ for sharing..

GOMOGI WEDDING on September 7, 2009 at 4:02 PM said...

low key ialah kadar kemasukan cahaya yang rendah. maksudnya color black is dominant. setting shutter speed 1/60, aperture 2.8, iso 100.

barambang said...

tq cikgu

 

GOMOGI PHOTOGRAPHY Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template