Sunday, May 17, 2009

SELAMAT HARI GURU




Bila 16 Mei semua masyarakat meraikan Hari Guru. Bagi seorang guru bukan hadiah diharapkan tetapi cukuplah sekadar ucapan TQ cikgu. bagi aku tugas seorang guru masa kini cukup mencabar dengan karenah pelajar dan guru perlu ' advance' sebab pelajar sekarang lebih canggih dan lebih info. X lupa aku nak ucapkan selamat hari guru kepada semua rakan guru dan kepada guru2 aku di Sk Kubang Kerian, SM Teknik Kuantan. Bila sebut Teknik Kuantan ni banyak aku belajar tentang kehidupan dan menjadi seorang 'manusia'. cikgu paling aku tension ialah cikgu HO, mengajar subjek Prinsip Akaun. paling garang dan banyak sgt denda yang kena buat. bayangkanlah 1 soalan salah kena buat pembetulan 100 kali. berapa banyak kertas kajang kena beli. kalu salah 10 soalan. alamak 10 x 100. pergh mana x tension. budak yang paling baik dalam kelas pun merungut. tapi mmg betul jiwa pelajar x paham apa sebenarnya disebalik seorang guru buat. bila result SPM keluar paling teruk pelajat Teknik Kuantan dapat gred 4. rata2 dapat A1. itulah penangan cikgu HO. Bila aku sendiri jadi cikgu walaupun sebenarnya bukan cita2pun, baru tau niat murni seorang cikgu walaupun terpaksa dimaki oleh pelajar dan ibu bapa. mana ada guru nak lihat anak didik dia gagal dalam exam. guru x kisah dgn masa, wang ringgit semata2 untuk pastikan anak didik dia berjaya. bila pelajar berjaya guru tetap seperti biasa, bukan dapat pingat perhargaan pun, jauh sekali mengharapkan habuan. Namun di lubuk hati kepuasan yg x boleh dinilai dengan warga ringgit. Malah seorang guru amat berbangga jika berjumpa denga seorang doktor, jurutera dll yg mana pernah dia didik. oklah aku nak bagi satu teka teki..
Ada 3 golongan manusia yang bleh beri arahan pada pemerintah tertinggi, contohnya Agunglah klu di negara kita : agak2 sapa hah ?... tetettteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet. masa dah tamat. jawapannya .....
1. Guru
2. Tukang gunting rambut
3. photographer
Kenapa ?
Jawapan :
Guru : Arah agung masa kecik di sekolah : buat kerja rumah chapter1.1. x siap pumping 20x. arahan tu..
Tukang gunting rambut : tunduk kepala skit agung, dongak, senget skit kpla. arahan tu..
Photographer : senyum, senyum,, tengok camera, badan jgn buat keras, buat biasa, natural je... arahan tu.
semua arahan tu... agung x murka dan baginda kena ikut..
Nota kaki : kalu seorang guru + photographer lagi besar kuasa dia.. yaaa aku berkuasa... gila kuasa..heheh

0 comments:

 

GOMOGI PHOTOGRAPHY Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template